Thursday, April 12, 2007

Biblar borta för mångfaldens skull

Scandic Hotels beslut att ta bort biblarna, som de får gratis av Gideoniterna, från rummen har tack och lov väckt starka reaktioner. Scandics argument håller inte. Inte främjar man mångfalden på det sättet. Däremot kunde man utöka med andra skrifetr på rummen - om det nu fanns de som ville skänka dem på samma sätt som Gideoniterna gör.
Scandic verkar lida av allergi mot kristendom. En enda protest gjorde att biblarna skulle bort. Men protesterna mot porren via deras TV apparater viftas bort med att det är en samhällsfråga. "Frågan om att tillåta erotiska filmer är i våra ögon en samhällsfråga snarare än en hotellfråga. Vi välkomnar en debatt kring tillgängligheten av erotiska filmer, något som du idag kan köpa på varje bensinstation, se på kabelTV kanaler och inte minst översvämmas av på Internet. Hos oss måste du aktivt gå in och välja genom att programmera in ditt rumsnummer och du kan naturligtvis också välja att göra dem otillgängliga ." skriver de. Lika lite som jag behöver knappa in porrfilmer på min TV behöver jag ta fram gideonitbibeln och läsa den. Lika mycket, nej mycket mer som jag kan känna mig kränkt av bibelns närvaro kan jag känna mig kränkt av det faktum att porrutbudet finns på hotellet. Men det är klart, biblarna tjänar de inga pengar på, i motsats till betalfilmerna förmodar jag.

Nåväl, protestera kan man göra på olika sätt. Skicka ett enkelt epost via http://scandic.blodocheld.se/ är ett sätt. Initiativtagaren har på sin blogg http://karlsten.blogspot.com/lyckats få diskussionen igång.

Och så kan man göra som Göran Skytte vill göra, tala det språk som affärsvärlden förstår. Läs gärna hans debattartikel på http://www.dagen.com/dagen/Article.aspx?isArchive=False&ID=132899

No comments: