Thursday, June 26, 2008

Är troende dummare?

Enligt Dagen (http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154898) har den danske professor Nyborg kommit fram till att religiösa har lägre IQ än ateister. Forskningen berör 137 länder. Att resultatet är omstritt är självklart. Varför detta kommer i tidningen idag kan man förresten undra, eftersom Nyborgs tolkning inte är så ny (se http://danish.newsvine.com/_news/2007/02/05/554043-professor-atheists-are-more-intelligent-than-believers från feb 2007!). Men jag är nog benägen att hålla med den engelska professor Martin, som enligt dagen menar att detta är skrattretande.

Statistik är vanskelig. Det vet alla som kan ämnet. Jag skulle nog vilja se underlaget för forskningen, de faktiska resultaten och sedan hur de har bearbetats statistiskt. Jag förmodar att en god statistiker skulle kunna hitta brister där. Denna typ av resultat är väldigt svåra att bevisa statistiskt, det kan ofta finnas alternativa möjligheter att lägga samband. Sedan är IQ i sig ingen lätt sak. Det är inte säkert att IQ tester ger en rättvisande bild om man tillämpar dem i olika kulturella miljöer. Testerna har utvecklats i en västerländsk kontext. Jag tror inte att de är helt oberoende av testpersonens uppfostran och utbildning. Redan där kan det gå snett. Där kan fattiga, mycket religiösa kulturer ge lägre IQ bara genom testets utformning. Har denna möjlighet beaktats? Att i USA hög IQ och hög procent religiositet går ihop pekar på detta. Dagen skriver: "Det finns dock flera undantag i undersökningen, bland annat exemplet USA. Där är intelligenskvoten hög, trots ett stort procentantal religiösa, något som i undersökningen förklaras med att många européer emigrerat till USA på grund av sin tro, och sedan överfört sin religiositet på kommande generationer." Det är ett roligt påhitt men då får man väl anta att det var den dummare delen av den europeiska befolkningen emigrerade (de var ju religiösa) men då stämmer inte resonemanget.

Jag fröstår från artiklarna att man har jämfört länders genomsnittliga IQ med landets genomsnittliga religiositet. Ytterligare en osäkerhetsfaktor. Hur är sambandet på individnivå? Är det individer med lägst IQ som är mera religiösa? Jag tror inte att det går att hitta ett sådant samband.

Jag tror faktiskt inte att - med tanke på alla osäkerheter och det stora antalet variabler - det över huvud taget går att bevisa ett samband mellan intelligens och Gudstro. Nyborg och hans medarbetare befinner sig på mycket tunnt is.

Naturligtvis finns en annan möjlighet. Nämligen att jag inget begriper för jag är dum. Jag tror ju på Gud.

No comments: